Wednesday, August 10, 2011

jawapan :-)

berikut merupakan jawapan2 saya:

1. Prof.Asri seorang ahli akademik. Selalunya pandangan2 ahli akademik boleh digunapakai. Jikalau saudara tidak hormat, maka saya tidak boleh memaksa saudara dan saya hormat keputusan saudara.

2. semasa lina joy memeluk islam, adakah beliau pernah menerima zakat sebagai seorang muallaf? jikalau pernah,saya mohon maaf kerana terlepas pandang. Jikalau tidak pernah, sistem zakat perlu dikaji sebaik-baiknya.

3. jikalau itu pandangan peribadi Prof.Asri, saya setuju dengan pandangan peribadi beliau. saya juga bercakap berdasarkan pandangan peribadi, bukannya mewakili mana-mana pihak.

4. saya tahu beza murtad dan zakat. saya memilih kes lina joy dan serbu gereja kerana terdapat persamaan. persamaannya, mereka tidak menerima zakat. itu persamaannya. lagi sekali saya tegaskan, mereka tidak menerima zakat.

5. 12orang itu orang islam, saudara kita juga. tidak layakkah mereka menerima bantuan baitulmal?

6. jikkalau Prof.Asri tidak menyatakan penyelesaian, maka itu tugas muslimin lain menyatakan cara-cara penyelesaian. salah satu cara, sistem zakat perlu dikaji. bila saya kata dikaji, maksudnya pihak yang mengagihkan zakat perlu memberi zakat kepada semua individu yang layak, tanpa ada yang tercicir.

7. saya menerima semua pandangan dan berfikir sebaiknya. lihat dari sudut positif, perbezaan pendapat kita berdua menyebabkan kita dua berfikir, berbincang, mengutarakan pandangan masing2. perbincangan adalah sihat. think positive.

Maaf untuk memilih menjawap disini.

No comments: