Wednesday, August 10, 2011

salam

Assalamualaikum saudara. maaf kerana memilih untuk memberi respon di sini,memandangkan 140huruf di twitter tidak cukup untuk saya explain. Pertama sekali saya berharap anda faham,saya bercakap dari sudut akademik,bukannya politik. Diharap saudara tidak emosi membincangkan soal sensitif ini kerana ia boleh membawa perpecahan kepada kita. umat islam perlu bersatu,bukannya berpecah.

Untuk pengetahuan saudara,saya TIDAK mengaitkan zakat dengan murtad. Saya cuma memberi contoh sahaja. Kenapa saya memberi contoh sedemikian?

Mari kita lihat kes lina joy. Semasa Lina Joy memeluk Islam, adakah orang Islam yang lain membimbingnya ke jalan yang benar? adakah dia diberi sebahagian zakat kerana Islam memperuntukkan zakat bagi kaum muallaf juga. Tetapi apabila lina joy mengambil keputusan untuk murtad, baru orang islam memperdulikannya? Saudara boleh search di youtube ceramah dan komen Prof.Asri berkenaan kes ini.

Kes serbu gereja baru2 ini. apabila fakir-fakir miskin itu memohon baitulmal, permohonan mereka ditolak. tetapi apabila pihak gereja ingin memberi bantuan kepada mereka, kita tuduh mereka berniat jahat pula?

apa yang saya ingin simpulkan. Kenapa apabila saudara seislam kita susah, kita tidak dapat bantu? Tetapi apabila saudara seislam kita ini memilih musuh islam Lina Joy (murtad), dan fakir2 miskin (menerima bantuan gereja), baru kita mahu bersuara?

saya menunggu reply daripada pihak saudara. sekian.
Assalam. :)

No comments: