Wednesday, August 10, 2011

saya akan terus jawab di sini

untuk menjadi seorang islam, kita tak boleh jadi ikut-ikutan.. islam menetapkan beberapa garis panduan.. antaranya rukun islam & rukun iman.

jikalau saudara berkata begitu. Adakah Lina Joy dan 12orang lagi itu faham tentang rukun iman dan islam? saya tidak tahu 12orang itu, tetapi yang pasti lina joy tidak mengetahuinya kerana dia saudara baru. adakah orang-orang islam menerangkan kepada mereka? satu persatu? izinkan saya bercerita pengalaman peribadi. saudara mara saya terdiri drpd golongan muallaf hasil daripada perkahwinan. mereka yang memeluk islam ini dibawa ke masjid setiap hujung minggu, diajar betapa indahnya islam, hukum-hukum islam dan alhamdulillah positive outcome.

selain itu, kita perlu mencari 'islam' itu secara berguru.. bukan jadi lembu.. dengar cakap sahaja.. @izaan14

secara berguru? ya betul. tetapi adakah orang-orang islam ini menjadi guru kepada mereka? jikalau kita cetek ilmu, mengapa tidak kita bawa mereka kepada mereka yang arif tentang agama? boleh membimbing mereka? Di negeri saya, terdapat kelas membimbing golongan muallaf dan alhamdulillah sambutannya menggalakkan. bukan itu sahaja, pasangan kepada golongan muallaf itu juga turur hadir dalam kelas tersebut, sama-sama mempelajari agama.

untuk seorang muslim buat dosa atau jahat, bukan berpunca kerana dia tak sembahyang atau tak terima zakat. itu adalah kemahuannya @izaan14

kemahuannya? kenapa mereka kemahuan sebegitu? ini kerana akidah mereka lemah. kita sebagai muslim, mereka itu saudara kita. adakah kita membimbing mereka supaya akidah mereka teguh?

No comments: