Wednesday, September 21, 2011

didik 2

bagaimana menentukan pembentukan akhlak atau sahsiah sorang anak kecil? didikan di rumah lebih baik atau di sekolah?

jika ada yang menjawab pembentukkan bermula dan terbaik dirumah, kita tak perlu lagi menghantar anak ke sekolah. sia-sia masa mereka kita biar di sekolah kebangsaan 6 tahun, sekolah menengah 5 tahun. kita terus hantar sahaja mereka ke universiti. kita biar mereka berpolitik untuk menentukan hala tuju nasib anak-anak bangsa mereka pula.

itu pun jika mereka tidak celaru dengan identiti dengan agama dan bangsa mereka. tidak celaru dengan sejarah bangsa atau agama mereka. atau mereka celaru berkaitan asal usul mereka?

di universiti sempatkan mereka mempelajari semua itu? kemampuan ibu bapa mereka ada? tiada kos?

penanda aras untuk berpolitik adalah apabila memiliki keluarga dan pendapatan sendiri. itu syarat wajib dalam menentukan kualiti pemimpin. bukan saya mereka cipta, tapi itu merupakan tuntutan dalam agama.
selidikilah.

peringkat rendah adalah dimana 'palitan dan contengan' warna kepada sehelai kertas / kain putih! harus kita tentukan nasib mereka. bukan biar mereka mewarnai 'lukisan hidup' mereka. kita bertanggungjawab.

peringkat menengah kita ansur lepas tali kebebasan, tapi bukan lah di rantai, pembelajaran peringkat rendah akan terbentuk di sini. mereka kenal dunia dengan persaingan. di sini mereka kenal siapa kawan dan lawan.

peringkat universiti mereka belajar hidup dengan sendiri, tanpa sedar ibubapa beri kebebasan. kebebasan inilah yang menghancurkan. salah didikan. salah anggapan. salah zaman. salah rakan-rakan. salah pendidik. salah agama. salah bangsa. salah segalanya.

itulah politik. itu lah cinta. itulah dosa. itulah pahala. itulah pertimbangan. itu lah hasilnya.. SATU MALAYSIA.

No comments: