Friday, May 04, 2012

Menjadi Mulia dengan Beragama?

Saya tak menerima tajuk itu kalau merujuk dengan mana2 individu yang mengaku beragama. Mungkin bukan mereka yang ada masalah, tapi saya sendiri! Saya anggap semua itu adalah salah saya sendiri yang tidak dapat menuntut ilmu dengan sempurna! Salah saya kerana gagal memahami apa itu orang agama atau saya menuntut ilmu yang salah!


Jika tambah pula dengan politik, saya boleh terus sahaja campak 'segala keimanan atau ketakwaan' saya ke tepi2 lorong atau jalan. Memang akan laris dan laku..


Tak perlu saya tayangkan segala sijil keilmuan saya, atau guru agama sebagai rujukan. Hanya perlu nyatakan dari parti politik mana! Maka segala 'agama' akan terus menusuk ke rongga2 lubang seluruh jasad! Memenuhi urat darah yang mengalir laju membawa adrenalin pejuang muslim / islam / fisabillillah yang sejati dan tulen!


Agama yang saya anuti hari ini, tidak menerima ilmu sains atau kimia atau di perjelaskan apa itu gambar yang tulen atau gambar bergerak yang di panggil video atau alat yang bernama camera cctv! Mungkin benar, umat islam hari ini tidak lagi mengikut sunnah nabi, tidak lagi bersugi, naik unta, pakai jubah atau tidur di atas pelepah kurma.


Hari ini, bukan mahzab lagi yang di ikuti, atas nama islam, kalau mak ayah yang melayu tulen pun, jika ada anak nanti, mungkin islam anaknya sudah menjadi syiah atau wahabi atau apa lagi yang lain dari mahzab shafie, hambali atau selebihnya..


Keterbukaan itu tidak juga menerima agama itu sebagai amalan atau panduan hidup, tapi di pilih2 mana yang di sukai atau mana yang releven. Selebihnya guna bila perlu!


Sekian..


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: