Monday, June 04, 2012

SIAPA LEBIH BENAR?

Yang berlaku kepada BN atau UMNO itu semua adalah perkara yang di benci dan di larang tuhan. Tetapi yang berlaku kepada PKR, PAS itu pula adalah fitnah segalanya.

Sedaya upaya masing-masing cuba menyembunyikan kesalahan. Diam bila terkena ke atas hidung sendiri. Pukul canang bila kena kepada orang lain.

Kalau bukan kerana politik pun, manusia memang sebegitu. Termasuk juga urusan mengadap tuhan. Akan berjemaah bila imam itu adalah sama parti dengannya. Mengelak sebarang program pengajian atau kisah masjid kalau bukan dalam parti yang sama.

Yang berlaku dalam senario politik hari ini? Siapa lebih islam? Yang mengaku partinya lebih islam? Atau yang cuba mengamalkan ajaran islam itu sendiri?

Bahasa kasarnya, jika kita sembahyang adakah kita lebih islam dan lebih baik dari orang islam lain? Yang menjadikan kita lebih baik itu adalah kerana agama?

Siapa pula kita yang menuding jari kearah orang lain tanpa sedar kita juga di tuding orang!

Hanya satu panduan saya, jika saya ingin melihat manusia lain, saya lihat hubungannya dengan tuhan. Jika hubungan dengan manusia dan masyarakatnya pun seorang manusia itu tak boleh tampak baik, agak-agak hubungan mereka dengan tuhan itu adalah lebih baik?

Hubungan manusia antara manusia, hubungan manusia dengan tuhan. Tapi jika hubungan nya dengan tuhan adalah hebat, masakan hubungannya dengan manusia lain tidak baik? Pasti ada yang tak kena jika berlaku sebaliknya pula.








I blog with BE Write

No comments: