Sunday, October 12, 2014

Faham Agama?

Selawat dan salam ke atas junjungan.

Mengapa Islam di pandang pada orang tertentu seolah-orang tertentu itu maksum?
Bila bercakap hal agama, tetiba semua orang jadi pandai agama, seolah-olah orang lain tak pandai agama.

Kerana suka pada orang tertentu, kita memuja & anggap orang yang kita puja itu sebagai penyelamat.

Saya sebut agama, saya bagi contoh agama bukan sebab saya pandai, saya kias.. Saya kias dengan harapan orang faham apa itu agama..

Kita bercakap besar seolah kita lebih faham agama itu mengapa? Apa tujuan? Orang lain belajar sampai tua tak pandai-pandai untuk tafsir dan terjemah maksud ayat Quran. Tapi ada yang muda pula dah mula ambil beberapa potong ayat, dan jadikan potongan-potongan ayat Quran tersebut sebagai pelaris untuk dapat gelaran Orang Agama..

Semua kita beragama.. Semua kita percaya pada Allah yang Satu.. Mengapa nak mengajar orang pula bagaimana nak faham Islam?

Ceramah / Pentas politik tu bukan 'Majlis Ilmu', memperkatakan tentang hukum bukan dengan menyampaikan nya di corong pembesar suara..
Mengapa orang tak faham perbezaan Agama & Bangsa? Kita pilih Puak kita kenapa? Kita pilih bangsa kita kenapa? Sebab nak jaga kepentingan bangsa kita sendiri?

Itu bukan taksub?

No comments: