Saturday, October 17, 2015

EMAS & INSURAN!

Teruja betul lihat kawan2 menjual emas dan insuran. Seolah2 mereka dah temui cinta sejati! Dapat petunjuk bahawa selama ini mereka tak tahu bahawa emas dan insuran ini banyak faedah dan rahmatnya. Padahal mereka tak sedar mereka di tipu dengan cara halus atau cara licik. 

EMAS

Bagaimana anda kata berniaga emas itu untung? Jika beli emas 100 ringgit, bila jual susut nilai 30 % jadi harga 70 ringgit? Alasan mereka guna, kena tunggu setahun atau 2 tahun baru untung. 
Korang tak pernah tahu bekas plastik jenama Tupperware ke? Setiap 100 ringgit nilai barang, korang dapat 30 ringgit untung. Sebab kadar peratus untungnya 30 % juga. Tak perlu tunggu sampai bertahun pun. Beli petang ni, jual petang ni juga terus dapat untung. Jaminan barangan juga sepanjang hayat. Asalkan tidak terbakar atau kena gigit tikus. 

Saya bagi contoh tuperrware sebab peratus 30 tu. Sama! 

Kita ni hidup nak bahagia. Bukan dengan menipu! Transaksi kewangan kita bukan kerana nak untung atau nak kaya 10 tahun akan datang. Kita kena hadap hidup hari ini dengan selesa. Jika nak beli emas berkilo pun, pastikan hutang kereta dan habis, hutang rumah dah habis. Belanja anak2 sekolah juga ada. Baru boleh bantu orang lain jana pendapatan atau membantu orang lain urus kewangan dengan lebih baik. 

Saya pun beli emas, saya ada 72 gram sahaja. Saya simpan untuk kecemasan. Sekali masuk pajak gadai, boleh dapat 12 ribu ringgit. 

INSURAN  

Saya pernah jelaskan, insuran peribadi tu haram! Haram kerana tak membantu mereka yang mati. Hanya menguntungkan syarikat dan penjual insuran. Pengalaman saya sebagai ejen yang sah juga memberi sedikit pengetahuan. Hanya menjadikan nilai kematian manusia itu ada ganjaran. 

Jika anda ibu atau ayah saya atau isteri saya. Saya ambil insuran nyawa dengan nilai 1 juta ringgit. Jadi kalau ibu atau ayah atau isteri saya mati, saya dapat 1 juta! Anda suka? 

Anda ambil insuran untuk isteri atau suami anda. Anda mati? Isteri dan suami anda pasti bergembira! Dapat insuran! Anda suka? 

Anda ambil insuran untuk anak-anak anda, anak anda mati? Anda suka? Tergamak nak guna duit itu untuk si mati? 

Fikir semula, apa faedah insuran dan sistem khairat? Jika anda jujur nak membantu ahli keluarga dan sanak saudara dan rakan taulan, pasti kan mereka masuk sistem khairat di setiap mukim kawasan mereka tinggal. Setidaknya, kain kapan, upah gali kubur, van jenazah dan kenduri tahlil, mereka akan sediakan. Jika bukan kita yang mati pun, kita dapat pahala dengan bayaran khairat yang telah di beri. 

Percayalah. Sistem kehidupan kita yang sebenar adalah, dengan membantu orang lain walau hanya  menyenangkan fikiran mereka, tanpa perlu membayar atau membeli sesuatu. 

Permudahkan urusan orang lain. Kita patut percaya bahawa, urusan bila kita mati, terletak pada mereka yang masih hidup! 

3 comments:

Entah said...

Nk komen ckit lh pasal emas tu...pd pndpt sye lh kn....xsemesti semua compny akn amik susut nilai smpi 30%...ada yg msh kurng dri tu..emas nie kte nk smpn bkn sje nk kejar untng je...kte nk jd kn aset..zaman skrg nie mampu ke anda beli tanah dlm 1 ekar je?? Mampu ke nk beli rumah ngn cash money..xmampu kn??? So emas nie blh djdkn aset pe...psl tuperrware tu..aduhhh..jauh sgt perbezaan nye..emas vs tuperrware???? Xkena lerrr....tuperrware kne ggt tikus xleh jual..pe jaminan nye?? Dh rugi xleh nk jual..so trpkse buang..klu emas plk..pth,terbkar,bengkok,bercalar n pape lh ttp xkn susut nilainye...ttp leh jual..tu bru dikatakn jaminan seumur hidup....btl x??? Emas nie bkn lh brtahun2 nk tggu naik..xkn smpi brtahun pn..kdg2 tu pg harga lain tengahri dh naik..ptg lg naik...pas tu maintain...dh 1 minggu bru trun...trun pn xbnyk..ps tu naik blik..perlu ke nk tggu brtahun??? Ngk dlm x diam simpan jge emas..then npe nk tulis mcm tu?? Pe lh...hahahahahahahahahahahhahahaaahahahahahha

Entah said...
This comment has been removed by the author.
Entah said...
This comment has been removed by the author.