Sunday, January 01, 2017

Selamat Menyambut Tahun Baru 2017!

Apa yang saya capai? Entah! Apa yang saya belum capai? Tak tahu juga.. 

Tapi kisah rasuah BRIM, kerja main golf atau haji tak mabrur itu menjadi 'warna politik' semasa. 

Sejak di perkenalkan, sama ada PTPTN, AUKU, Bantuan RM100 persekolahan, Haji 1MDB itu saya memang 'menentang'! 

Tapi saya tidak menulis di Facebook, hanya menyatakan di Twitter, berbalas tweet dengan pengikut di twitter. 

Benar, hooliganatwork itu adalah saya! Saya guna nama Sam Sim sebagai nama twithandle saya. 

AUKU, 
saya menyokong pelajar universiti di halang politik kerana saya tahu 'universiti' itu di biayai oleh kerajaan. Jadi saya mahu universiti tu 'tiada politik' secara zahir! Hanya 3 atau 4 tahun sahaja. Selepas habis belajar atau dah ada diploma atau ijazah. Suka hatilah nak jadi penanam sayur atau bela kambing. Atau nak jadi Tuhan sekalipun. 

PTPTN, 
Jelas maksud dan niat saya. Jangan berhutang! Kerana ada unsur 'bunga dan riba'. Maka hukumnya haram. Tak ada duit, mohon bantuan pelajaran. Atau cari kerja, atau kutip derma. 

BRIM, 
Sampah! Orang yang kaya / berniaga pun dapat BRIM. Mereka tiada 'slip gaji' dan 'penyata bank'. Maka dah tentu kerajaan bagi pada orang yang salah dan tidak sepatutnya. Lagi pun, kenapa duit kerajaan bagi pada rakyat boleh menjana ekonomi? Projek yang kerajaan laksana itu tidak menjana komisen & ekonomi? 

Bantuan RM100 Persekolahan, 
Apa sebenarnya niat kerajaan nak bantu? Apa yang berlaku pada ekonomi dengan 100 ringgit? Mengapa tidak di peruntukan kepada sekolah dengan kiraan bilangan jumlah murid? Bantuan itu pun memang nama 'bantuan persekolahan' kan? 

GOLF dan Rasuah?, 
Sebenarnya SPRM nak tangkap siapa? 

Haji Mabrur? 
Syarat Haji 'Berkemampuan', Jika buat atas 'bantuan, derma, sumbangan, ehsan, orang pilihan kerajaan? Siapa pilih? UMNO? BN? 
Saya bukan Ustaz atau Mufti pun, tapi saya faham apa itu 'syarat' dan apa itu 'berkemampuan'. 

1MDB dan Derma? 
Sebenarnya menguntungkan siapa? Rakyat atau Kerajaan? 
Apa saya dapat? Hutang siapa bayar? Komisen dapat pada siapa? Derma masuk akaun peribadi itu apa tujuan? 
Kenapa pulangkan? 

Saya bukan Tun Mahathir. Tapi saya bukan bodoh! 

No comments: